Bu yazımda, Oto Elektrik tesisatlarında kablo kalınlıkları konusuna değineceğim. Bu konuyu açmamızın nedeni şudur ki, kablo kalınlıkları oto elektrik tesisatındaki bağlı tüm cihazların arızalarında, kablo kalınlığının etkili olmasıdır. Örnek vermek gerekirse benim konu ile ilgili, piyasada en çok karşılaştığım arızalardan birisi elektrikli cam kaldırma motorlarının camı kaldırma hızlarının düşmesidir, genellikle ön yolcu kapısındaki cam kaldırma mekanizmasının kapı kolundaki cam kaldırma düğmesine basıldığında cam normal bir şekilde kalkar, fakat şoför tarafındaki düğmeden kaldırmaya kalktığımızda kaplumbağa hızına düşer hatta biryerde sanki oyuncak arabamızın pili zayıflamışcasına zorlanarak en sonunda durur ve cam açık kalır. Bu durumda hem düğmeye basıp hemde camı elle yukarı kaldırmak gibi saçmasapan bir duruma düşeriz ve canımız sıkılır.

Sadece oto elektrikte değil, aslında tüm elektrik konularında bu kablo kalınlığı konusu (kablo kesiti) atlanan bir konudur. Teknik olarak Akım (Amper) ile kablo kalınlığı ters orantılıdır, kalbo kalınlığı (Kesit) azaldıkça akım taşıma kapasitesi azalır, kablo direnci artar, akıma karşı direnç gösterir, akımın geçmesi zorlaşır, dolayısıyla motor veya ampul gibi çalışacak elemanlar yetersiz akım nedeniyle güçsüz kalır, motor yavaş döner, ampul zayıf kalır, devredeki kablolardan kalınlığı (kesiti) en ince noktada direnç yüksek olacağından dolayı bu noktada ısı meydana gelir, aslında enerji kaynağında varolan enerjinin bir kısmı burada ısı olarak kaybedilir, kalan enerji sonuçta cihazı çalıştırmaya yetmez, zayıf kalır. Kablonun en zayıf noktasındaki enerjinin ısı olarak ortaya çıkmasıyla kablo ısınır ve erimeye başlar, daha ileri durumlarda kablo kılıfı ısıya dayanamaz yanar ve kablo açığa çıkarak aracın metal aksamına değmesiyle artık kablodan akım bu noktadan akmaya başlar, bu akım attık kısa devre dediğimiz şekle dönmüştürki bu durumda koblo baştan sona erimeye başlar, artık bu kablo elektrikli soba tellerine benzer bir şekle gelir, ısı iyice yükselerek kızararak etrafındaki herşeyi yakmaya başlar, kablonun diğer kısımlarındaki erime sonucu artık birçok noktadan aracın metallerine temas, akım kaynağına en yakın temas eden yerde devam eder, bu aşamaya kadar hala kablo kopmamış ise, akım kaynağına kadar olan bölgede ısınma artarak devam ederek yeni oluşan bir temasta en zayıf noktada kopma meydana gelir, hala kopma yok ise akü ısınmaya başlar ki bu bu aşamaya gelene kadar çoktan araçta yangın başlamıştır.

Anlattığım senaryo

Kategoriler: Oto Elektrik

0 yorum

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir