Fiat Uno modellerinden 60 ve 60s modellerinde bulunan motorlar üretildiği 1989 yılların teknolojisine göre tasarlanmıştır, bu modellerde enjeksiyonlu sistem kullanımına uygun olmadığı için, enjeksiyon beyni bulunmamaktadır, 1995 yıllarına gelindiğinde Uno 70 modelleri üretilmeye başlanmıştır, bu modellerde SLX motor diye tanınan, Tempra-Tipo-Doğan-Şahin modellerindede kullanılan model motor kullanılmıştır. Bu SLX motolar 1.4 ve 1.6 ve 2.0 olarak değişik versiyonlardadır. Silindir hacimleri ve çevresel bağlantılarındaki her ne kadar farklılıklarda olsa, tipik özelliği üstten eksantrikli olup aynı triger kayışı ve eksantrik kapağını kullanmasıyla ayırt edilir, bu benzinli motorun karbüratörlü modellerinin yanında enjeksiyonlu benzinli modelleride üretilmiş ve tutulmuştur. İşte bu model SLXie motor UNO70 modellerinde de kullanılmıştır. Uno 70sxie ve Uno 1.4ie isimleriyle piyasaya sürülmüştür.

Uno ie modellerinde kullanılan enjeksiyon beyni, BOSCH 0280000725 beyindir. Aynı motoru kullanan Tempra-Tipo-Doğan-Şahin-Kartal modellerde kullanılan beyinler farklıdır. Bu diğer modellerin beyinleri Uno’da kullanılamaz!… Bu 0280000725 nolu beyin diğer beyinlerden farklı olarak ateşleme sisteminden bağımsız çalışır, ayrıca diğer beyinlerde aracın elektrik tesisatında da senkronize kısımlar bulunup, bu beyinde senkronize kısım yoktur.

Bu Beyin yapısal olarak 25 pin’lidir,

  • 1 nolu pin ateşleme bobini tetik algılama ucudur,
  • 2 nolu pin meşhur ısı müşürü pin’idir,
  • 3 nolu pin sanayi ustaları tarafından pek tanınmayan cut-off algılama pin’idir,
  • 4 nolu pin daimi 12V pin’idir,
  • 5 ve 6 nolu pin’ler çok önemlidir, bu pinler silindir kapağı üzerinden şaseleme alır, bu pinlerde şaseleme zayıf olursa yani 0,5 ohm’dan daha büyük bir direnç olursa enjeksiyon sistemi doğru çalışmaz, bu pinlerin bağlı olduğu silindir kapağından hatta bu iki bağlantı pabucundan direkt Akü -12V ucuna pabuçlu ve en az 4mm kalınlıkta siyah gerçek bakır NYAF kablo çekilmesi bu sorunların bence tek çözümüdür.
  • 7-8-18 nolu pin’ler kelebek konum sensörü (potansiyometre) bağlantı pin’leridir,
  • 9 nolu pin kontak açık konumu algılama pin’idir,
  • 10-11-12 nolu pinler boştur,
  • 13 nolu pin yine önemli bir pin olan enjektör pin’idir,
  • 14 nolu pin enjektöraçılma seviyesini kontrol eder,
  • 17 nolu pin yakıt pompası rölesini kontrol eder,
  • 20 nolu pin oksijen sensörü (Lambda) pin’idir,
  • 22 nolu pin OBD pin’idir,
  • 23-24 nolu pinler rölanti motorunu kontrol eder, son olarak;
  • 25 nolu pin yine şaseleme pin’i olup bu pin’de aküye direkt pabuçlama ile 4mm kalınlığında NYAF kablo ile şaselenmesiyle bir çok sorun ortadan kalkar.

0280000725 nolu 25 pin’li bu Bosch beyin yapısal olarak 0280000734-0280000714 gibi Golf-pejo-citroen grubunda da kullanılan beyinlerle aynı kasaya sahiptir, bu benzerlikle sanayi ustaları tarafından Uno’ya takıldığına rastlanır, hatta golf beyin Uno’ya takılır ve çalışır, ancak yolda aniden stop eder, dengesizlikler olur, saçmalar, bu nedenle Uno’ya kötü şöhret olur.

Bir Uno sahibi benim aracımdaki beyin numarası 0280000725 değil diyorsa bilin ki böyle bir talihsizliği vardır, ve kesinlikle hiçbir şekilde bu numaralı beyin’den başkası Uno’nun hiçbir modelinde kullanılamaz!…

Bu beyin ülkemizde soldan direksiyonlu modeller kullanılduğı için, sağ göğüslüğün altında, torpidonun arkasında, halının altındadır, halıyı elinizle çekerseniz bu beyni 45 derece açı ile montajlı bir şekilde, yarısını gözlemleyebilirsiniz, tamamını görebilmek için ya yerinden sökmelisiniz, yada göğüslüğü sökmelisiniz. Beyin’in gövdesine bağlı kalın bir kablo soketi bulunur, bu soketin arkasında bir mandal vardır, bu mandal’a basarsanız soketi döndürerek yerinden sökebilirsiniz, genelde bu soket, popüler olan beyin sıfırlama işlemi için sökülüp takılır.

Adı üzerinde bu beyin, enjeksiyon beynidir, sadece enjeksiyon’u kontrol eder, yani; gaz kelebek sensörü, oksijen sensörü ve ısı müşürüne de, enjektör, rölanti motoru ve yakıt pompası ile beraber kapalı devre olarak bağlıdır. Bu kapalı devre; 155 nolu soket ile digiplex’e açılır ve ateşleme sistemi bu beyin’i tetiklemekle beraber, ateşleme sistemi bu enjeksiyon sisteminden bağımsız çalışır, yani çalışabilir, Bu durumda lpg montajı ile, enjeksiyon sistemi çalışmasa bile lpg sistemiyle ateşleme sistemi çalışması dolayısıyla, Motor’da çalışır. Elbette enjeksiyon sistemi ise ateşleme sistemi tetiklemesi olmadan çalışmaz, ateşleme olmadan enjeksiyon yakıt sistemi ne işe yarar ki!… Ancak lpg sistemi ile, enjeksiyon beyni’ni sökerseniz bile motor çalışabilmektedir!… Burada iki sistem arasında tek senkronize durum; enjeksiyon sistemindeki elektrik dalgalanmaları, şaselemeden kaynaklanan voltaj farkları, digiplex’i etkiler, şu meşhur iki rölanti dalgalanmasından birisi işte diğiplex’in enjeksiyon beyni tarafından etkilenmesiyle oluşur, ikinci rölanti dalgalanması da direkt enjeksiyon beyni taradından oluşur, bu iki rölanti dalgalanması arasındaki fark, digiplex rölanti dalgalanması hızlı hızlı değişim olup, enjeksiyon benyinin oluşturduğu rölanti motoru dalgalanması ise yavaştır.


0 yorum

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir