Bu yazımda otomobillerdeki arızaların çoğunun gizli kaynağı kablo bağlantılarından bahsedeceğim.

Oto elektrik’te kablo bağlantısının sürücüyle ne ilgisi olabilirki!… Sürücü marşa basar, vitese takar, gaza basar gider!….. Frene basar durur!…. Sürücü, arabasını bile yıkamaz, ya serviste yıkanır, ya benzinlikte bedava yıkama vardır, yada parasını basar yıkatır!…

Bu nedenle bu yazım sürücülere değil, Merak edenleredir!…

Kablo bağlantıları gözden en uzak yerlerdir. Arızaya neden olabilecekleri son ihtimal gibi düşünüldükleri için en son bakılan yerlerdir.Kablo bağlantılarındaki arızalar iki farklı yerde tamir edilirler. Birincisi Yetkili Servislerde orjinal parça ile birlikte üzerinde gelen yeni kablo bağlantısı kullanılır,

ya da; Oto Sanayide oto elektrikçinin, değişen parçanın orjinal yada yansanayi farketmeden kablosunu kesip adi bir bant ile bantlanarak kaderine terkedilmesiyle tamir edilirler. Sonuçta yağmur, çamur, sıcak, soğuk, titreme, sarsıntı gibi etkilerle ya elektrik akımı kesilir arızaya neden olur, yada zayıf akım geçirmeye başlayıp, arada sırada elektrik kesintilerine ve arızalara neden olur, kimi zamanda şase yapıp, aracın yanmasıyla sonuçlanır!….

İşte bu yazımda doğru kablo bağlantısı nasıl olmalı bunu bir Tekniker olarak anlatacağım. Öncelikle iki kabloyu kesip birleştirmek gerektiği durumlarda bu işlemin nasıl yapıldığını ve nasıl yapılmasının gerektiğini anlatacağım.

Görüldüğü gibi bir bağlantı sağlıksızdır.

Olması gereken bağlantı şekli budur. Fakat yinede resimdeki bağlantı benim için tatmin edici değildir. Ben zorunda kalmadıkça oto elektrikte kabloları öyle kesip biçip birleştirmeye karşıyım. Kesilen kablo orjinal boyuna göre yeniden satın alınıp eklemesiz olarak yenilenmelidir. Ben öncelikle ekleme yapmamız zorunlu olduğu durumda nasıl olmalı konusunu işleyeceğim, öyle ki aracımıza lpg taktırma, alarm taktırma, merkezi kilit taktırma vs. eklemelerde orjinal elektrik tesisatının dışına çıktığımız için zorunlu olarak kabloları kesip tesisata kablo eklemeleri yapmamız gerebilir. Bu durumda;

Makaron kullanmalıyız, Nedir makaron Net’dende araştırabileceğiniz gibi ısıyla daralan makaron kullanarak şu yapışkan, adi, zamanla gevşeyen, pütürpütür dağılan, sıvıya maruz kaldığında yapışkanı çözünerek kablo ekinin ortaya çıkıp şase yapıp aracın yanmasına kadar arızalar çıkaran elektrik bantlarından kurtulacağız!…..

Aynı zamanda, ısı, nem ve iletkenlik izolasyonu sağlayarak elektrik tesisatımızın ömrünü uzatmış olacağız. Yanlız uygulaması zor bir yöntemdir, zor demeyelim de, sıralaması olan bir uygulamadır, kabloları birleştirmeden önce, veya kablo ucuna soketi takmadan önce makaronun kabloya geçirilip, ek’ten biraz uzağa kaydırılarak iletkenlerin birbirine sıkıca bağlandıktan sonra makaron ek üzerine kaydırılıp ısı uygulanarak daralma sağlanmalıdır. Resimlerde de görüldüğü gibi mukavemetli bir izolasyon yapı sağlanır.


0 yorum

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir